Zbliża się zakończenie roku szkolnego, a to dla dzieci i młodzieży okres podsumowań ich pracy i osiągnięć. To czas na przeżywanie radości i satysfakcji z sukcesów. Jednak mogą się też pojawić trudne chwile i rozczarowanie. Jak sobie z nim poradzić? Jakie inne emocje mogą mu towarzyszyć? Czy da się przygotować dziecko na spotkanie z rozczarowaniem?
Czym jest rozczarowanie?
Rozczarowanie jest emocją związaną z niezaspokojonymi oczekiwaniami, zarówno naszymi jak i naszych bliskich. Wszyscy czujemy je od czasu do czasu i to normalne. Ważne, abyś wiedział/wiedziała, jak sobie z nim radzić u siebie i u dzieci.
Rozczarowanie jest emocją złożoną, często pojawia się przy nim smutek i złość, czasem bezsilność.
Ale mimo to, jest kolejną emocją, którą trzeba przeżyć i pozwolić na to dzieciom, bo w życiu wiele razy może do nas przyjść rozczarowanie czymś, co się nie wydarzyło, a miało się wydarzyć.
Najczęściej rozczarowanie przychodzi, kiedy jakieś nasze plany czy nadzieje wobec rzeczywistości się nie realizują. Jednak zdarza się, że dotykają nas niezaspokojone oczekiwania najbliższych i jeśli takie rozczarowanie spotka dziecko, to jest ono dla niego jeszcze bardziej dotkliwe i większe, bo podwójne. „Nie spełniłem oczekiwań nie tylko swoich, ale i moich rodziców wobec mnie”.
Jak wesprzeć dziecko w przeżyciu rozczarowania?
To, co możemy zrobić jako rodzice, to wesprzeć dziecko w przeżywaniu tej emocji, aby nie narodził się u niego mechanizm unikania oczekiwań, wypływający z założenia:
„Nie będę miał oczekiwań, aby się nie rozczarować”.
Kiedy dziecko przeżywa rozczarowanie czasami wystarczy powiedzieć: „Wiem, że Ci na tym zależało. Rozczarowanie mija i to, jak się teraz czujesz też minie. Jestem przy Tobie”.
Warto też w takiej sytuacji:
- Pozwolić sobie lub dziecku na wszystkie emocje, które się pojawiają.
- Przyjrzeć się swoim niezaspokojonym potrzebom , bo to, że je mamy jest dobre.
- Zaopiekować się sobą w danym momencie (rozczarowanie – jak każda emocja mija)
- Można też pomyśleć, na co się miało wpływ i w przyszłości na tym popracować. A to, na co nie mamy wpływu – odpuścić.
Ja Kaczka,
Beata Kaczor
Neuroscience and Epigenetics trainer of emotions
biuro@beatakaczor.pl