Samobójstwa wśród młodzieży to temat szalenie trudny, ale niestety według najnowszych raportów coraz częstszy w rzeczywistości naszych dzieci, które muszą się niejednokrotnie mierzyć z nagłą śmiercią koleżanki czy kolegi z klasy lub ze szkoły. Jakie zagrożenia płyną z samobójstw dla tych nastolatków, którzy zostali?
Samobójstwo równa się pustka
Każda próba samobójcza to trudny i ciężki proces emocjonalny, dla osób z otoczenia. I nie ważne, czy Twoje dziecko było blisko z osobą, która odeszła. Nie ważne czy to ktoś z jego ławki czy tylko ze szkoły. Samobójstwo to tak trudne wydarzenie, że w jego wyniku w sposób naturalny u osób z otoczenia mogą pojawić się objawy post traumatyczne, wynikające z szoku emocjonalnego lub z blokady emocjonalnej, która powstała na wiadomość o śmierci rówieśnika.
Jeżeli próba samobójcza jest udana to zagrożenie dla jego rówieśników jest bardzo duże. Śmierć dziecka tworzy pustkę w otoczeniu. I istnieje wysokie ryzyko, że ta dziura może wessać inne dzieci wokół i doprowadzić do trudnych stanów emocjonalnych, depresji a nawet do kolejnych samobójstw.
Kiedy to żałoba a kiedy już depresja?
Jak rozpoznać, że coś niedobrego dzieje się z Twoim dzieckiem? Kiedy stany, które odczuwa nastolatek to jeden z 5 etapów żałoby, a kiedy już depresja.
Podstawa to kontakt z dzieckiem i obserwacja. Nie każdy nastolatek jest na tyle otwarty, że od razu przyjdzie i powie: “Mamo, tato, nie mam nawet ochoty, aby wychodzić z domu. Chcę odciąć się od ludzi. Nie będę chodził do szkoły.”
Ważne jednak, abyś obserwował i zwracał uwagę na to, co mówi i jak się zachowuje Twoje dziecko. Czasem symptomy tego, że coś się dzieje są wyraźne, a czasem znikome. Bądź czujny na wszystkie zmiany. Zapoznaj się też z etapami żałoby, aby być świadomym i wiedzieć, na którym z nich jest obecnie Twoje dziecko. Przeczytaj artykuł, w którym opisałam 5 etapów żałoby.
Jak pomóc dziecku, które przeżywa śmierć kolegi?
Przede wszystkim niech nastolatek wie, że może na Ciebie liczyć. Daj mu przyzwolenie na uczucia, które do niego przychodzą w danej chwili. Uświadamiaj, że to, co czuje jest normalne i naturalne, że teraz przeżywa 1, 2 czy kolejny etap żałoby. Nazywaj rzeczy po imieniu.
Niech ma świadomość, że żałoba jest stanem, który mija. A Ty bądź z nim na poszczególnych jej etapach. To może być zaprzeczenie sytuacji, szok, niedowierzanie. To może być głęboki smutek. To mogą być wreszcie powroty do wspomnień związanych z tą osobą.
Może się też tak zdarzyć, że któryś z etapów żałoby będzie się nienaturalnie przedłużał. A Ty będziesz widzieć, że pomimo obecności, wsparcia i wspólnego wysmucania się – dziecko zapada się w sobie i jest coraz bardziej zobojętniałe na to, co się dzieje wokół niego.
Nie bój się wtedy zareagować bardziej. Znajdź dobrego psychoterapeutę i pójdźcie tam razem. Czasami w takich wypadkach jest niezbędna pomoc kogoś z zewnątrz, kto nie jest bezpośrednio uwikłany w sytuację i kto ma odpowiednie narzędzia.
Bo najważniejsze jest dobro Twojego dziecka i to, aby odpowiednio się o nie zatroszczyć w tak trudnej sytuacji.
Ja Kaczka,
Trener Mentalny emocji dzieci, młodzieży i dorosłych
biuro@beatakaczor.pl
Czym jest i jak się tworzy poczucie własnej wartości Twoje i Dziecka?
Czy istnieje różnica między poczuciem własnej wartości a pewnością siebie?
Sprawdź webinar “Jak poczucie własnej wartości dziecka wpływa na jego funkcjonowanie w grupie”
Chcesz lepiej rozumieć swoje własne emocje i prawidłowo je obsługiwać?
Dołącz do warsztatów online “Rozumiem moje emocje”.
To ostatnia edycja w tym roku!